4.4.7Marketinginnovaties

De implementatie van een nieuw marketingconcept of van een nieuwe marketingstrategie die duidelijk verschillend is van de binnen de onderneming gangbare marketingmethodes en die nog nooit eerder door de onderneming werd gebruikt, wordt in het kader van de CIS als een marketinginnovatie beschouwd. Dit type innovatie kan een aanzienlijke impact hebben op de performantie van een onderneming en wordt, naast organisatorische innovatie, meer en meer als een inherent onderdeel van innovatieactiviteiten beschouwd.

Figuur 13. Percentage ondernemingen met marketinginnovaties

Kleine ondernemingenMiddelgrote ondernemingenGrote ondernemingenLowtechHightechIndustrieDienstenTotaalOpdeling naar grootte, low/hightech, industrie/diensten, en in het algemeen0%5%10%15%20%25%30%35%40%Percentage van ondernemingenKleine ondernemingenMiddelgrote ondernemingenGrote ondernemingenLowtechHightechIndustrieDienstenTotaal0510152025303540 Kleine ondernemingenMiddelgrote ondernemingenGrote ondernemingenLowtechHightechIndustrieDienstenTotaalOpdeling naar grootte, low/hightech, industrie/diensten, en in het algemeen0%5%10%15%20%25%30%35%40%Percentage van ondernemingenKleine ondernemingenMiddelgrote ondernemingenGrote ondernemingenLowtechHightechIndustrieDienstenTotaal0510152025303540 Kleine ondernemingenMiddelgrote ondernemingenGrote ondernemingenLowtechHightechIndustrieDienstenTotaalOpdeling naar grootte, low/hightech, industrie/diensten, en in het algemeen0%5%10%15%20%25%30%35%40%Percentage van ondernemingenKleine ondernemingenMiddelgrote ondernemingenGrote ondernemingenLowtechHightechIndustrieDienstenTotaal010203040

Volgens deze definitie heeft 28% van de bevraagde ondernemingen aan marketinginnovaties gedaan in de hier beschouwde periode. Het verschil tussen lowtech en hightech ondernemingen is hier iets minder uitgesproken dan in het geval van de organisatorische innovaties. Van de grote ondernemingen rapporteert 38% marketinginnovaties, terwijl het bij de middelgrote ondernemingen 30% betreft en bij de kleine ondernemingen 26%. Een volledig overzicht van de aanwezigheid van marketinginnovaties kan teruggevonden worden in Figuur 13.