Onderstaande printversie van het indicatorenboek werd door uw browser gegenereerd, en zal niet steeds optimaal ogen. Via de ingebouwde printfunctie op de website van het Indicatorenboek (ronde knop rechts bovenaan) kan u een printvriendelijke PDF genereren met mooi ogende lay-out.
7.1.1Maatschappelijke perceptie
De maatschappelijke perceptie wordt gemeten aan de hand van vier indicatoren: wenselijke carrièrekeuze, aanzien en respect, media aandacht en ondernemer in persoonlijke omgeving.
Tabel 1 toont dat meer dan de helft van de Vlamingen (53%) anno 2023 meent dat ondernemerschap over het algemeen als een wenselijke carrièrekeuze wordt beschouwd. Dit ligt hoger dan het cijfer van 2022 (46%). Hiermee lijkt de recente afname van de percentages in voorgaande jaren (56% in 2018 en 2019, 50% in 2020 en 45% in 2021), die waarschijnlijk het gevolg waren van de COVID-19-pandemie, gestopt te zijn. Wat de volgende indicator ‘Aanzien en respect’ betreft, zien we dat ongeveer 60% van de Vlamingen aangeeft dat succesvolle ondernemers in Vlaanderen aanzien en respect genieten. Dit is een stijging ten opzichte van 2022 (43%) en ligt opnieuw in lijn met de cijfers van voorgaande jaren.
Voor de derde indicator ‘Media’ vindt 46% van de Vlamingen dat men vaak verhalen over succesvolle jonge bedrijven ziet in de media. In de afgelopen jaren vertoonde dit cijfer aanzienlijke fluctuaties, maar het bevindt zich momenteel op zijn gemiddelde niveau. Tot slot geeft 59% van de Vlamingen aan persoonlijk iemand te kennen die de voorbije twee jaar een zaak heeft opgericht. Dit cijfer ligt hoger dan 2022 (56%). Daarmee lijkt de stijgende trend die zich sinds 2014 liet optekenen, door te zetten.
Tabel 1. Evolutie van maatschappelijke perceptie
| Evolutie van maatschappelijke perceptie | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
| Wenselijke carrièrekeuze | 58 | 53 | 54 | 56 | 60 | 56 | 56 | 50 | 45 | 46 | 53 |
| Aanzien en respect | 54 | 54 | 57 | 65 | 70 | 60 | 61 | 59 | 55 | 43 | 60 |
| Media-aandacht | 41 | 50 | 54 | 40 | 45 | 51 | 49 | 53 | 44 | 40 | 46 |
| Ondernemer in persoonlijke omgeving | 17 | 17 | 34 | 51 | 51 | 57 | 53 | 49 | 63 | 56 | 59 |
| Evolutie van maatschappelijke perceptie | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
| Wenselijke carrièrekeuze | 58 | 53 | 54 | 56 | 60 | 56 | 56 | 50 | 45 | 46 | 53 |
| Aanzien en respect | 54 | 54 | 57 | 65 | 70 | 60 | 61 | 59 | 55 | 43 | 60 |
| Media-aandacht | 41 | 50 | 54 | 40 | 45 | 51 | 49 | 53 | 44 | 40 | 46 |
| Ondernemer in persoonlijke omgeving | 17 | 17 | 34 | 51 | 51 | 57 | 53 | 49 | 63 | 56 | 59 |
| Evolutie van maatschappelijke perceptie | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
| Wenselijke carrièrekeuze | 58 | 53 | 54 | 56 | 60 | 56 | 56 | 50 | 45 | 46 | 53 |
| Aanzien en respect | 54 | 54 | 57 | 65 | 70 | 60 | 61 | 59 | 55 | 43 | 60 |
| Media-aandacht | 41 | 50 | 54 | 40 | 45 | 51 | 49 | 53 | 44 | 40 | 46 |
| Ondernemer in persoonlijke omgeving | 17 | 17 | 34 | 51 | 51 | 57 | 53 | 49 | 63 | 56 | 59 |