Onderstaande printversie van het indicatorenboek werd door uw browser gegenereerd, en zal niet steeds optimaal ogen. Via de ingebouwde printfunctie op de website van het Indicatorenboek (ronde knop rechts bovenaan) kan u een printvriendelijke PDF genereren met mooi ogende lay-out.
7.2Studentondernemerschap in Vlaanderen
Door Johanna Vanderstraeten (UAntwerpen), Hendrik Slabbinck (UGent), Riyaad Ismail (UAntwerpen), Erika Branca (UAntwerpen & UGent) en Eugenie Delzenne (UAntwerpen & UGent)
Dit hoofdstuk geeft een gestructureerd en beschrijvend overzicht van studentondernemerschap in het Vlaamse hoger onderwijs, op basis van gegevens uit de Global University Entrepreneurial Spirit Students' Survey (GUESSS). Studentondernemerschap wordt steeds meer erkend als een belangrijke component van persoonlijke en professionele ontwikkeling, en als een bijdrage tot innovatie en regionale groei.
Het hoofdstuk is zo opgebouwd dat het een onderscheid maakt tussen studenten ingeschreven aan universiteiten, en studenten ingeschreven aan hogescholen. Voor beide groepen worden de gegevens verder gecategoriseerd volgens geslacht en studiedomein. Voor universiteitsstudenten worden de resultaten ook verder gecategoriseerd volgens studieniveau. Dit is niet het geval voor studenten aan hogescholen, aangezien deze instellingen voornamelijk bachelor- of graduaatsonderwijs aanbieden en het aantal respondenten op andere studieniveaus te klein is voor een zinvolle weergave van de gegevens. Daarnaast worden de groepen die zich bij de vragen over geslacht, studieniveau en studiedomein identificeerden als “Andere” vanwege het relatief kleine aantal respondenten niet verder besproken in de tekst – voor de volledigheid worden ze wel weergegeven in de figuren.
Om de representativiteit te verbeteren, zijn alle resultaten gebaseerd op gewogen gegevens, waarbij we gebruik gemaakt hebben van de officiële inschrijvingscijfers van Dataloep (2023-2024) op basis van studiedomein en studieniveau. Belangrijk om te noteren, is dat er geen statistische significantie wordt getoetst; alle cijfers zijn beschrijvend.
In secties 7.2.1 tot en met 7.2.5 worden de bevindingen voor universitaire studenten gepresenteerd, terwijl in secties 7.2.6 tot en met 7.2.10 de gegevens van de studenten aan de hogescholen worden weergegeven. Beide sectiegroepen volgen dezelfde structuur: eerst wordt een profiel van de steekproef van de studentenpopulatie weergegeven, gevolgd door inzichten over of de ouders een zelfstandige activiteit uitoefenen, de beroepskeuze-intenties van de studenten, deelname aan ondernemerschapsonderwijs, en of de studenten beginnende, actieve of niet-ondernemers zijn.
Voor bijkomende details, gelieve de volgende rapporten te consulteren:
- Voor het rapport over de Vlaamse universiteiten: Vanderstraeten, J., Slabbinck, H., Phan, T.T., Branca, E., Delzenne, E., Ismail, R., 2024, GUESSS 2023: Een Studie over de Ondernemende Mindset en Ondernemend Gedrag bij Vlaamse Universiteitsstudenten, ECOOM-rapport, ISBN 9789057288470.
- Voor het rapport over de Vlaamse hogescholen: Vanderstraeten, J., Slabbinck, H., Phan, T.T., Branca, E., Delzenne, E., Ismail, R., 2024, GUESSS 2023: Een Studie over de Ondernemende Mindset en Ondernemend Gedrag bij Vlaamse Hogeschoolstudenten, ECOOM-rapport, ISBN 9789057288463.