7.2.4Deelname van universiteitsstudenten aan ondernemerschapsonderwijs

Deelname aan ondernemerschapsonderwijs biedt een waardevolle lens om te begrijpen hoe hoger onderwijs bijdraagt aan, bijvoorbeeld, de ontwikkeling van ondernemerscapaciteit. Van de studenten in onze steekproef gaf 27% aan te hebben deelgenomen aan ondernemerschapsgerelateerde leeractiviteiten, terwijl 73% aangaf dit niet te hebben gedaan (Figuur 3a).

Verschillen in deelname aan ondernemerschapsonderwijs komen ook naar voren bij een analyse naar geslacht (Figuur 3b). Van de mannelijke respondenten gaf 36,80% aan te hebben deelgenomen aan ondernemerschapsonderwijs, vergeleken met 21,80% van de vrouwelijke studenten.

Figuur 3a. Deelname van universiteitsstudenten aan ondernemerschapsonderwijs

NeeJa73 %27 %Nee: 73 % NeeJa73 %27 % NeeJa73 %27 %

Figuur 3b. Deelname van universiteitsstudenten aan ondernemerschapsonderwijs, gegroepeerd per geslacht

NeeJaManVrouwAndereGeslacht student0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%PercentageManVrouwAndere0102030405060708090100Nee: 63,2% NeeJaManVrouwAndereGeslacht student0%20%40%60%80%100%PercentageManVrouwAndere020406080100 NeeJaManVrouwAndereGeslacht student0%20%40%60%80%100%PercentageManVrouwAndere020406080100

Studiedomein speelt ook een duidelijke rol in de deelname aan ondernemerschapsonderwijs (Figuur 3c). Studenten in Bedrijfskunde & Economie rapporteren met 58,20% de hoogste participatiegraad, gevolgd door studenten in STEM (36%). Daarentegen is de deelname aanzienlijk lager in Sociale Wetenschappen & Menswetenschappen (13,40%) en Geneeskunde & Gezondheidswetenschappen (14%).

Figuur 3c. Deelname van universiteitsstudenten aan ondernemerschapsonderwijs, gegroepeerd per studiedomein

NeeJaBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%PercentageBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere0102030405060708090100 NeeJaBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere0%20%40%60%80%100%PercentageBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere020406080100 NeeJaBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere0%20%40%60%80%100%PercentageBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere020406080100

Als we naar de studieniveaus kijken, lijkt de deelname toe te nemen met het vorderen van de opleiding (Figuur 3d). Masterstudenten gaven met 31,80% de hoogste participatie in ondernemerschapsonderwijs aan, gevolgd door doctoraatsstudenten met 26%. Het percentage bachelorstudenten dat deelnam aan ondernemerschapsonderwijs was het laagst: slechts 21,30% gaf aan onderwijs in ondernemerschap te hebben gevolgd.

Figuur 3d. Deelname van universiteitsstudenten aan ondernemerschapsonderwijs, gegroepeerd per studieniveau

NeeJaBachelor / graduaatMasterDoctoraatAndere opleiding (bijv. MBA)0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%PercentageBachelor / graduaatMasterDoctoraatAndere opleiding (bijv. MBA)0102030405060708090100Nee: 78,7% NeeJaBachelor / graduaatMasterDoctoraatAndere opleiding (bijv. MBA)0%20%40%60%80%100%PercentageBachelor / graduaatMasterDoctoraatAndere opleiding (bijv. MBA)020406080100 NeeJaBachelor / graduaatMasterDoctoraatAndere opleiding (bijv. MBA)0%20%40%60%80%100%PercentageBachelor / graduaatMasterDoctoraatAndere opleiding (bijv. MBA)020406080100